1.31.2008

La llengua i Catalunya

La llengua és, altra vegada, bumerang polític de la pre-campanya.
A les estrambòtiques propostes de Ciutadans, s'han afegit els populars, sense enrojolar-se, amb allò tan vist del dret a rebre ensenyament en castellà a les escoles.
Només ens faltaven les escoles-pastera per acabar-ho d'adobar.
No és menor la discussió de la llengua en el context de Catalunya, nosaltres hem basat al llarg de la història la nostra defensa de la identitat fonamentalment en la llengua catalana com a signe de cultura i de progrés.
Els noucentistes varen fer construir les cases del quadrat d'or, les empreses tèxtils de Terrassa i el diccionari de Pompeu Fabra, tot plegat eren eines de defensa d'una nació sense estat que situava la seva identitat en l'empresa i la cultura.
I això ho tenen molt clar els qui volen guanyar les eleccions com sigui, i per això les barroeres declaracions o els videos a Youtube.
Peró hi ha encara un perill més gran per a la identitat catalana i la llengua, i és que tampoc nosaltres ens creguem que és una eina útil, que canviem de llengua com qui canvia de sabata, i que els nostres partits catalans la facin servir també de tapadora de les seves pròpies vergonyes, fent d'infants que es tiren a la cara la responsabilitat de no saber defensar el país com cal.
Crec que hi ha una responsabilitat compartida de tots plegats, especialment del sistema educatiu i de les famílies, en la creació de cultura catalana, de cultura!
No podem entrar en el joc de l'estira i arronsa dels partits espanyolistes perquè no ens en sortirem, és més important que no es facin les escoles-pastera i que les famílies, totes i cadascuna d'elles siguin conscients de la importància de saber llengües, i especialment al del país on viuen.
El model irlandès no és el nostre model, nosaltres, els catalans, hem sabut utilitzar la cultura per a alguna cosa més que per a cantar folklore; només així farem que els nouvinguts, vinguin d'on vinguin, sentin Catalunya com a seva, i que els aprofitats no ens neguin el pa i la sal; sinó, Catalunya no serà el país especial i envejat que sempre ha estat.

Llibre: Diccionari de la Llengua Catalana de Pompeu Fabra
Pel·lícula: La vida secreta de las palabras d'Isabel Coixet
Música: Orinoco flow d'Enya

Etiquetes de comentaris: , , ,

2 Comments:

Blogger MEZQUETILLASVK said...

Mi querida Trina.

Escuché una vez decir a Juan Goitisolo que talvez dentro de cincuenta años la forma de comunicarnos ya no sea a través de las palabras.

Rizomas: Controla videojuegos con tu mente

Este escenario de ciencia ficción puede parecernos alejado del hoy y ahora. Sin embargo, sintetiza que lo importante es la comunicación más allá del lenguaje utilizado o los códigos que utilicemos para ello.

El enfrentamiento català Español me parece absurdo y por encima de todo artificial. El lenguaje es algo personal, intimo y necesario para enterdernos y respetarnos. Este enfretamiento incendiado por los de siempre no puede desviarnos de la realidad nacional que es Catalunya. Muchos de nosotras/os creemos que es posible la convivencia frustífera en esta peninsula Ibérica, plurinacional y plurilingüe. Bien, hay "otros " que pretender crear un enfretamiento con el único fin de sacar reditos políticos a corto plazo.

Cualquier ciudadano catalán sabe que el idioma utilizado para comunicarse jamás ha sido un factor de discriminación y que ambas lenguas conviven de forma pacífica en la calle y hasta en la cama, vaya.

Estas posturas becerriles llevan a plantearse sino será necesario crear un Estado propio. Desde mi punto de vista plantear crear un Estado por un choque artificial ideomático no tiene ningún sentido porque lo importante es avanzar en la construcción de una democracia participativa y en ese terreno no hay ningún partido que este dispuesto a que los ciudadanos tomemos parte activa en la constrtucción de nuestras vidas. Ahí si que PSC, PP, ERC o ICV están cortados por el mismo patrón.

11:22 a. m.  
Blogger Trina Milan said...

Mez,
una vez más, de acuerdo.
Sólo que los que estamos directamente relacionados con la lengua, con la escuela, con la responsabilidad de formar personas, tenemos una obligación añadida y creo que la defensa del catalán, desde el punto de vista de riqueza cultural y motor de progreso es incuestionable. Yo también creo en la comunicación por encima de todo (y me has mentado a mi autor fetiche Goytisolo, ya me tienes ganada para siempre jamás, si no lo habías hecho ya antes :-) pero la defensa del catalán se ha convertido en la defensa de la gente de Catalunya, y esto es así. Pero ya sabeis, los que conoceis nuestra tierra que somos democràticos y solidarios por naturaleza...nos entendemos Mez.
Un abrazo

6:13 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home